úterý 22. května 2018

Hra 208: F. I. R. E. (1988)


F. I. R. E.
Vývojář: František Fuka
Vydavatel: Fuxoft, od roku 1991 Ultrasoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Fídlerových hrách Starfox a Galactic Gunners a Rylkových Star Fly a Star Swallow (všechny 1987) přišel se svojí "shoot 'em up" hrou i František Fuka. F. I. R. E., aneb "Fast, Ingenious and Risky Elimination", začíná slovy "There are some places in universe where you don't go unarmed..." a opravdu - v téhle hře budete potřebovat pořádnou palebnou sílu, abyste se prostříleli na konec. 

Po úvodní obrazovce následuje menu, ve kterém na vás vyskočí opravdu povedená a chytlavá melodie, která je podle ohlasů jedna z nejlepších na Spectru. A to hned ve dvou verzích pro klasické Spectrum 48K a poté také vylepšená pro Spectrum 128KCelkově ozvučení je tady na vysoké úrovni a to včetně různých zvukových efektů.


Menu hry s chytlavým hudebním podkresem
Výběr ovládacích kláves
Začátek hry

V menu kromě toho vidíte i hodně dlouhý scrollující text, ve kterém Fuka stihne sdělit rozmanité informace, od své adresy a telefonu, přes dobu vývoje (3 týdny, přičemž se zároveň podivuje, proč to ostatním trvá déle), přítomnost cheat módu a nakonec pozdraví Cybexlab, T. R. C. a další, i zahraniční tvůrce. Vítaná je také možnost nastavit si libovolně ovládací klávesy podle svého, přičemž zde máme čtyři klávesy pro pohyb do stran a po jedné pro střelbu a výběr upgradu. 

Ve hře tedy ovládáte raketku letící zleva doprava, přičemž se musíte vyhýbat překážkám a likvidovat protivníky. Cílem je doletět na konec každé z celkových čtyř úrovní a zpacifikovat bosse. Máte na to pouhé tři životy a každá chyba vás stojí jeden + opakování úrovně od začátku. Není to tedy žádná sranda, protože v jednu chvíli je na obrazovce občas velké množství projektilů a překážek. 


Již mám aktivované vylepšení rychlosti a laseru
Letadýlko nás sice vítá, ale zároveň na nás shazuje bomby
Přestřelka s prvním bossem

Celkový pocit z pohybu, střelby a animací je velmi dobrý a myslím, že není daleko od tehdejší profesionální tvorby zahraničních studií. Najdeme zde různé druhy nepřátel - někteří neumí střílet a pouze do vás nalétávají, někteří vyskakují ze země a další běží dole po zemi. Rozmanitost je tedy veliká a to platí i pro bossy jednotlivých úrovní, kteří nejsou nudní jako v Galactic Gunners, ale každý je tady unikátní a má vlastní chování. 

Kromě nepřátel jsou tu ovšem i překážky, které nemůžete sestřelit a musíte se jim prostě vyhnout, ať už se jedná o kameny vylétávající z chřtánů sopek, roj meteoritů či různé druhy statických střílen. Ve všem tom chaosu si musíte ještě najít čas na sbírání bonusů. Ty se tu vyskytují jako koule s písmenem "B". Podle toho, kolik jich seberete, začne blikat jeden ze čtyř bonusů - 1 bonus pro "speed, 2 bonusy pro "multishot", 3 bonusy pro "laser" a 4 bonusy pro "shield". Pokud tedy zmáčknete klávesu pro "Select", tak se aktivuje ten zrovna blikající. 


Bonus schovaný mezi sopečnými výbuchy
Druhý boss v podobě vesmírné včelky
Třetí boss je pro změnu žížala

Nutno říci, že bonusy jsou naprosto klíčové pokud chcete hru dohrát, protože bez nich jste pomalí a disponujete nedostatečnou palebnou silou. Mám i pocit, že je můžete aktivovat víckrát - tedy že mají více úrovní (třeba bonus "speed" - pomalý, rychlý, nejrychlejší). Většina bonusů vydrží dokud nepřijdete o život, jen štít, jenž vás ochrání před jakýmkoliv poškozením, logicky trvá jen několik sekund. 


I ty, Socho Svobody?
Tři bonusy vedle sebe, to smrdí průšvihem
V tomto místě musíte aktivovat štít, jinak zemřete

Co mi na hře vadilo asi nejvíce byl fakt, že s vaší raketkou nemůžete střílet, pokud jste v pohybu. To znamená, že se musíte někam přesunout, zastavit se a pak teprve můžete střílet. To je v některých situacích opravdu problém, jelikož vaším cílem je samozřejmě sestřelit protivníky co nejdříve, aby nemohli střílet, jenže zároveň se musíte vyhýbat již vystřeleným projektilům.
Update - Míra Fídler (přezdívka Luzr) správně podotkl, že toto bylo způsobeno HW omezením Spectra, kdy některé kombinace kláves se navzájem ovlivňují. Stačilo tedy nastavit ovládání jinak a problém zmizel.

Po zničení čtvrtého, posledního bosse, hra pokračuje zase od první úrovně, ale zůstanou vám vaše aktivovaná vylepšení a hlavně získané skóre, které si tak můžete ještě dále vylepšit. Cílem je tedy získat co nejvyšší skóre a zapsat se do tabulky nejlepších výsledků, které vévodí - jak jinak - Fuxoft, T. R. C. a Cybexlab. 

V časopisu BiT 08/92 vyšla recenze, kde si hra odnesla 89 %. 


Poslední boss, hlava s vrtulkou, dá pořádně zabrat
"You are a little bit dead"
Top five killers, aneb tabulka nejlepších

Verdikt: Povedené technické zpracování, přehledný systém bonusů, rozmanití nepřátelé a unikátní bossové. Tahle hra se může rovnat se zahraniční tvorbou. Nicméně pro vyšší hodnocení je až příliš krátká. 
Hodnocení: 4/10

8 komentářů:

  1. Hele, to je divny s tim strilenim za pohybu, jelikoz si na nic takoveho nepamatuji, tak jsem to ted zkusil a prijde mi to OK.

    Premyslim ze mozna jsi nevhodne nadefinoval klavesy. Spectrum melo HW omezeni, ze nektere kombinace klaves se navzajem ovlivnuji - s tim jsme jako programatori nemohli nic delat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, zkusil jsem to nakonfigurovat jinak a jde to normálně :o) Já měl nastavený pohyb na směrových šipkách a střelbu na "A" a to pak nefunguje správně.

      Vymazat
    2. BTW, tehdy jsme za "standardni" volbu klaves povazovali "ZX Interface II". Totiz, ZX Interface II byl rozsirujici modul pro Spectrum ktery mel joystick namapovany na klavesach "6 doleva", "7 doprava", "8 dolu", "9 nahoru", "0 strelba". Pokud se v libovolne hre zvolilo ovladani pomoc ZX IF II, tak to pak slo ovladat temito klavesami a bylo to rychlejsi nez to predefinovavat. A pisu to ted tady proto, ze u nich je zarucene, ze jsou "OK"... cili mozna stoji za to si na to zvyknout... :)

      Vymazat
    3. P.S.: Jelikoz toho prvniho bosse behem 2-3 tydnu uvidis znovu, tak bych chtel u teto prilezitosti podotknout ze grafiku vykradl Franta od me, ne ja od neho :) (radeni podle abecedy neodpovida chronologii v ramci jednoho roku)

      Vymazat
    4. Máš pravdu, první boss je vykraden z Jet-Story :-).

      Vymazat
  2. Fire a i Jet story jsem měl obě hry hodně rád. V Obou byla super hudba, a i hratelnost mi přišla fajn.
    Jinak, Fire jsem tenkrát dohrál jen s cheatem. Jinak by mi to nepřišla krátká hra.
    Jet story šlo tuším dohrát i normálně. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Píše se tu o cheatu, a není uvedeno, že se má v "redefine keys" zadat R, O, B, O, T a A.

    OdpovědětVymazat
  4. Možná by se slušelo zde zmínit, že hudba nezapře inspiraci z Amigy: Crystal Hammer je klasika imitovaná na řadě platforem (já to prvně slyšel na Atari někdy v 1990 [The Top 3 demo od WFMH, někde ke konci], naposled i teď nedávno v jedné Androidí hře).

    OdpovědětVymazat